Keresés

Eddigi látogatóink száma


Jogosítvány 2013 ára - Drágább lesz és a megszerzése is nehezebb


Jogosítvány 2013Jövőre szigorúbbak lesznek a jogosítványszerzés szabályai: Az Európai Parlament által elfogadásra került az európai jogosítványokra vonatkozó új irányelv. A parlamenti képviselők azt szeretnék elérni, hogy 2013-tól minden tagállamban egyformán csak kártyaformátumú uniós jogosítványt kerüljön kiadásra. Jelenleg ugyanis az unió területén mintegy 110 -féle jogosítvány forma létezik, ezt a rendszert kívánják egységesíteni egy hitelkártya-formájú jogosítvány bevezetésével.




Az irányelv szerint a tagállamok a változások bevezetésétől számított 26 éven belül valamennyi forgalomban lévő jogosítványt le kell cseréljék olyan műanyag kártyára, mely mikrocsip formájában fogja az adatokat tartalmazni. Úgy tűnik, az irányelv vitatott kérdéseiben megegyezés született, így az Európai Parlament elé kerülhet szavazásra.

Az unió egyébként továbbra sem ír elő kötelező jelleggel ismétlődő vizsgákat, orvosi, illetve látásvizsgálatokat. Jövőre azonban sokkal szigorúbbak lesznek a jogosítványszerzés szabályai, többek között az unióban bevezetnék, hogy 2013-tól nagy motorra csak 24 évnél idősebbek kaphassanak jogosítványt. Ezen kívül feltétlenül meg kívánják állítani a jogosítványturizmust, mellyel gyakran előfordul, hogy akinek saját hazájában súlyos szabálysértés miatt elveszik a jogosítványát, az az unió egy másik tagországában egyszerűen újat szerez helyette, melyet a saját országában is elismernek. Az Európai Parlamenti Tanács egyetértett azzal a javaslattal is, miszerint nem adható vezetői engedély olyan kérelmezőnek, akinek egy másik tagállamban a jogosítványát felfüggesztették, visszavonták, vagy büntetésként korlátozták. Ennek kezelésére azonban szükség lesz egy uniós jogosítványhálózat kiépítésére.

A motorkerékpárok
vezetéséhez szükséges jogosítványokkal kapcsolatban az irányelv azon részét is elfogadták, mely alapján jövőre szigorúbbak lesznek a jogosítványszerzés szabályai, ezeket a vezetői engedélyeket több lépcsőben lehet majd megszerezni. Ez a kitétel szoros összefüggésben lesz az egész európai térségre általánosan kiterjesztendő A1 és A2 kategória létrehozásával, a továbblépésre vonatkozóan a vizsgák helyett bevezetendő alternatív átképzés tagállamonkénti bevezetésével. A kismotorok tekintetében is tervezik egy új európai vonatkozású kategória – AM – bevezetését. A mi kedvező változás a mellett, hogy jövőre szigorúbbak lesznek a jogosítványszerzés szabályai az, hogy a B kategóriás vezetői engedéllyel rendelkezők is vontathatnak olyan pótkocsit, melynek megengedett legnagyobb össztömege meghaladja a 750 kg-t, de nem haladja meg a 425 kg legnagyobb össztömeget. Azonban ha a gépjármű együttes megengedett össztömege meghaladja a 3500 kg-t, abban az esetben a képzés és a vizsga kötelező jellegű lesz. Lakóautók esetében a tervezet szerint a B kategória súlyhatára nem változik, marad 3500 kg.

A személygépkocsira
érvényes vezetői engedély megszerzésével kapcsolatban ugyan nem változtatnak a korhatáron, de több szinten módosulnék ezek a feltételek. Így a kismotorok és a mopedek esetében már csak 16 éves kortól lehet jogosítványt szerezni, a tehergépkocsik és a nehéz pótkocsik vezetői engedélyének megszerzéséhez pedig a képzés elindításakor be kell tölteni a 21. életévet.

A változásoktól azt lehet majd remélni, hogy a vezetők nem csak motorkerékpárok esetében, de általában komolyabbak, felnőttebbek lesznek, nem helyettesíthet majd a vezetői engedély egy szakmát az erre alkalmas korhatár alatt, ami ugyan nem lesz jó hatással ezen korosztályra a munkalehetőségeket illetően, azonban remélhetően jóval kevesebb lesz a balesetek száma.